PENGURUSAN
A. PENGURUSAN KURIKULUM DAN KOAKADEMIK
1. Perancangan
1.
Carta
Organisasi Majlis Kurikulum/ Akademik
2.
Rancangan
setahun sekolah
3.
Takwim
Tahunan Sekolah lengkap
4.
Perancangan
5 tahun di dokumenkan
5.
Rekod
Pelaksanaan Program
6.
Merangka anggaran
belajawan mengurus (ABM)
2. Pengurusan Panitia
1.
Mesyuarat Panitia
sekurang-kurangnya 3 kali setahun (setiap mata pelajaran)
2.
Semua
minit mesyuarat lengkap, difailkan dan kemaskini.
3.
Panitia ada jadual kerja
tahunan dan dilaksanakan
4.
Program
kursus dalaman dirancang
5.
Menyediakan &
menguruskan semua fail panitia secara kemas dan sistematik
6.
Merangka
dan mengurus peruntukan kewangan dengan tepat dan betul
3. Perlaksanaan Panitia
1.
Penggunaan
peruntukan PCG dengan cekap
2.
Analisis keputusan
Peperiksaan Awam dan sekolah serta tindakan susulan dibuat
3.
Kelas pemulihan,
pengukuhan, pengayaan dilaksanakan oleh setiap panitia (jika
perlu)
4.
Setiap
panitia ada jadual menggubal soalan.
5.
Tindakan
susulan selepas mesyuarat panitia dilakukan dan direkodkan.
4. Buku Rekod Pengajaran
1.
Rancangan
terkini pengajaran setahun dan sukatan pelajaran lengkap dari Pusat
Perkembangan Kurikulum disimpan dan difailkan.
2.
Ringkasan
Pengajaran Harian, Objektif, ABM, isi pelajaran, dan ABM dinyatakan
Kekerapan menerapkan elemen KBKK dan Kemahiran /belajar dalam P & P Pengajaran
3.
Ada semakan dan
penandaan Buku Rekod Mengajar oleh Pentadbir sekolah.
INDIKATOR PRESTASI SKOR CATATAN
1. Ujian/ Penilaian/ Dokumen/ Peperiksaan/PKBS
1.
Kekerapan
pemeriksaan hasil kerja pelajar
2.
Markah
ujian/peperiksaan kemaskini
3.
Rekod
Buku Nilam kemaskini
4.
Buku
Latihan di semak dan ditanda serta rekod penyemakan
didokumentasikan.
2. Pengurusan Jadual
1.
Jadual
waktu induk lengkap & dipamerkan
2.
Jadual
waktu individu & kelas lengkap dan kemaskini dapat dilihat serta
dipamerkan
3.
Terdapat system
pengurusan guru ganti yang lengkap & kemas dan praktikal
4.
Ada Rekod & Jadual
guru ganti yang lengkap & kemas didokumenkan
5.
Agihan tugas mengikut
opsyen dan kelulusan akademik dilaksanakan sebaik
mungkin
7. Pengurusan Penilaian &
Peperiksaan
1.
Jawatankuasa
Peperiksaan Awam dan Dalaman
2.
Ada
sistem peperiksaan dalaman (penyedia soalan, bank soalan, menyimpan &
mengedar kertas soalan
3.
Terdapat
jadual peperiksaan penilaian bulanan, pertengahan tahun, percubaan dan akhir
tahun
4.
Penganalisaan keputusan
peperiksaan awam dan dalam dilakukan (ada rekod/fail)
5.
Maklumabalas
kepada AJK kurikulum diberikan
6.
Jadual
& pelaksanaan Program Khas sekolah (spt gerak gempur, motivasi dsbnya)
8. Pengurusan Pusat Sumber Sekolah (PSS)
1.
Jawatankuasa Induk PSS
ada dan dipamerkan
2.
Jadual
Waktu & Perancangan Tahunan ada & dipamerkan
3.
Merangka
& mengurus belanjawan PSS
4.
Wujud sistem rangkaian
PSS yang berfungsi
9. Perlaksanaan Pusat Sumber Sekolah
1.
Sistem pinjaman &
pemulangan buku dan alatan cekap dan bersistematik
2.
Pemberitahuan dan
penyebaran maklumat dilakukan kerap untuk tujuan P & P
3.
Melaksana &
menyediakan ABM untuk P & P
4.
Papan kenyataan
dimanfaatkan sepenuhnya (dalam & luar bilik darjah)
10. Perlaksanaan proses
1.
Jawatankuasa penyeliaan,
pemantauan dan pencerapan dibentuk
2.
Ada rekod pencerapan
oleh wakil pengurusan sekolah
3.
Perbincangan
& khidmat nasihat diberikan
4.
Mesyuarat
dan minit mesyuarat AJK pemantaun/pencerapan
5.
Mesyuarat dan minit
mesyuarat penyeliaan terkini
11. Program Pembangunan Staf
1.
Program dirancang dan
dilakukan sekurang-kurangnya 3X setahun.
2.
Jawatankuasa
Pembangunan Staf dibentuk
3.
Rekod hari
profesionalisme dan rekod kursus dalaman lengkap
4.
Rekod hari
profesionalisme dan rekod kursus dalaman terkini
5.
Ada
rekod proses pementoran
12. Budaya Ilmu
1.
Suasana
pembelajaran kondusif terwujud
2.
Ruang
paparan maklumat kemas & terkini
3.
Ada
ruang & kemudahan belajar di luar bilik darjah (pondok bacaan, tempat rehat
dsbnya)
4.
Ada ruang &
kemudahan pembelajaran dalam bilik darjah :
a. AJK Induk
b. Jadual Tugas Harian
c. Jadual Waktu Kelas
d. Jadual Waktu Kelas Tambahan
13. Program Kurikulum
1.
Ada Jadual & Rekod
yang kemaskini dan jelas
2.
Kelas-kelas
penambahbaikan dan pengukuhan dibuat (spt : kelas hikmat, Ibnu Sina dsbnya)
3.
Ada kelas tambahan dan
pengukuhan untuk kelas-kelas bukan peperiksaan
4.
Program
motivasi diadakan
5.
Kursus
Teknik menjawab soalan diadakan
14. Program Kokurikulum Akademik
Aktiviti
pertandingan yang dimenangi tahun dinilai di peringkat :
1.
Antarabangsa/Kebangsaan
2.
Negeri
3.
Daerah
4.
Zon