லனாட்ரோன் தமிழ்ப்பள்ளி : ஜோகூர் மாநிலத்தின் முதல் தமிழ்ப் பள்ளி
 SEKOLAH TAMIL LANADRON : SEKOLAH TAMIL TERTUA NEGERI JOHOR

KURIKULUM

KURIKULUM

STRATEGI DAN PELAKSANAAN KURIKULUM

Pengagihan Tugas Guru

Pentadbir sekolah membuat pengagihan tugas semua guru. Guru-guru dapat merancang aktiviti yang akan dilaksanakan dalam bidang tugas masing-masing dengan penuh dedikasi.

Mesyuarat & Taklimat Guru

Diadakan dari semasa ke semasa mengikut kepentingan sesuatu perkara. Pihak pentadbir akan mengemukakan pelbagai agenda untuk pengetahuan dan perbincangan bersama guru-guru. Guru-guru akan membuat maklum balas berupa cadangan, persetujuan atau bangkangan.

Mesyuarat Kurikulum

Dilaksanakan selepas sesuatu ujian atau peperiksaan dalaman sekolah diadakan. Membincangkan perkara-perkara yang bersangkutan dengan kurikulum di samping laporan keputusan ujian atau peperiksaan oleh Ketua-Ketua Bidang.

Mesyuarat Panitia

Semua panitia melalui Ketua Panitia perlu membuat mesyuarat panitia berdasarkan tarikh yang telah ditetapkan oleh setiausaha kurikulum. Antara tujuan mesyuarat ialah untuk merancang strategi pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkesan, menyelaraskan rancangan mengajar, menentukan pembuat soalan ujian/peperiksaan, dan sebagainya. Mesyuarat ini biasa diadakan selepas waktu persekolahan.

Pengagihan dan Penempatan Murid

a) Tahun 1 hingga 6.

        Murid ditempatkan mengikut keupayaan dan tahap kognitif mereka.  Pembahagian murid dilakukankan dengan melihat pencapaian mereka semasa peperiksaan penggal yang dilaksanakan pada pertengahan dan akhir tahun. Di sini terdapat dua kelas bagi tahap 1 iaitu kelas A dan Kelas B.
Bagi murid tahap 2 terdapat tiga kelas iaitu kelas A, kelas B dan kelas C..
Tujuan pengagihan adalah :-
  Memudahkan penyusunan jadual waktu.
  Meningkatkan keberkesanan dalam P&P.
  Memudahkan pengurusan kelas.

Jadual Waktu Induk

        Jadual waktu induk mengalami beberapa rombakan kerana perpindahan guru-guru lama dan kedatangan guru-guru baru. Bagi Tahun 6, jadual waktu induk dibuat bagi mengimbangi keperluan murid menghadapi peperiksaan UPSR. Jadual ini hanya melibatkan tahun 6 dan hanya untuk matapelajaran Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains.

Ujian dan Peperiksaan

a) Ujian Bulanan.
          Ujian dilaksanakan bagi semua matapelajaran dan diadakan sebulan sekali agi mengukur kelemahan-kelemahan murid dalam matapelajaran-matapelajaran tertentu. Ujian ini hanya dilaksanakan mengikut kemahiran-kemahiaran tertentu dalam matapelajaran-matapelajaran yang diuji.

b) Peperiksaan penggal/semester.

         Peperiksaan diadakan bagi kesemua matapelajaran. Peperiksaan ini dilaksanakan bagi mengukur tahap penguasaan murid dalam kesemua matapelajaran yang dipelajari dalam sesuatu penggal persekolahan. Keputusan peperiksaan inilah yang akan menentukan kedudukan kelas murid pada tahun peralihan mereka.

Cara pelaksanaan ujian/peperiksaan

       Setiausaha Peperiksaan Dalaman menyediakan jadual ujian/peperiksaan dan dilaksanakan secara berpusat. Tatacara pengendalian ujian/peperiksaan diedarkan kepada semua guru dan kelas.Masa yang diperuntukkan adalah berdasarkan Lembaga Peperiksaan untuk peperiksaan awam dan peperiksaan dalaman adalah :-
  mengikut kesesuaian terhadap suatu matapelajaran dan dipersetujui dalam mesyuarat panitia.

Pusat Sumber Sekolah

           Dipertanggungjawabkan di bawah kelolaan seorang guru penyelaras dan dibantu oleh beberapa orang guru lain. Masing-masing diberikan agihan tugas supaya Pusat Sumber Sekolah dapat berfungsi dengan baik dan efisyen.

Kelas Tambahan

Cuma terdapat satu kategori kelas tambahan iaitu :-
a)  Kelas tambahan peperiksaan UPSR
Diadakan hanya bagi kelas peperiksaan iaitu tahun 6.

Program Motivasi

a) Motivasi Perkampungan UPSR

Dilaksanakan sekali pada setiap tahun iaitu pada bulan Ogos. Perkampungan ini dilaksanakan bagi membantu murid-murid tahun 6 untuk lebih yakin dalam menghadapi peperiksaan UPSR yang bakal dihadapi pada bulan September.

Kelas Pemulihan

          Diberikan kepada murid-murid tahap 1 dan 2 yang terlalu lemah mengikuti kelas biasa. Murid yang mengikuti kelas pemulihan ini akan diasingkan pada waktu P&P Bahasa Melayu dan diajar oleh seorang guru lain.
Kelas pemulihan matapelajaran Matematik (PROBIM) dijalankan bagi kelas yang mempunyai kebolehan sederhana dalam Matematik.

Analisa Kehadiran

          Analisa kehadiran pelajar dilakukan oleh guru-guru kelas. Pelajar yang ponteng akan diberi surat amaran dan disusuli oleh surat gantung jika ketidakhadiran mereka ke sekolah berterusan.

Bank Soalan

          Pembuat soalan ujian/peperiksaan perlu menghantar 5 salinan soalan kepada panitia yang berkaitan. Ketua Panitia pula perlu menyerahkan 3 salinan kepada pusat sumber dan 1 salinan kepada Ketua Bidang dijadikan bank soalan. Sementara ketua panitia sendiri perlu menyimpan 1 salinan untuk tujuan yang sama. Selain itu, pembuat soalan juga perlu membuat analisa item dan masukkan soalan terpilih ke dalam komputer.

Hari Ucapan dan Penyampaian Hadiah

          Diadakan untuk menghargai para pelajar yang cemerlang dalam bidang kurikulum dan ko-kurikulum sekolah. Diharap dengan penghargaan ini akan dapat memberikan motivasi kepada pelajar untuk terus cemerlang di masa hadapan.

Kursus

a) Kursus Luaran

        Kursus bestari yang dianjurkan oleh pihak Kementerian Pendidikan Malaysia berterusan melatih guru-guru bestari. Pihak sekolah juga menghantar guru-guru bagi mengikuti kursus skema pemarkahan bagi matapelajaran peperiksaan yang dianjurkan oleh Jabatan Pendidikan Sabah di peringkat negeri

b) Kursus Dalaman

         Guru-guru terus diberikan kursus berkaitan dengan bestari dan IT dari semasa ke semasa.
Sementara guru-guru yang telah mengikuti kursus skema pemarkahan pula mengadakan kursus dalaman kepada gura-guru dan pelajar-pelajar di sekolah.

Buku Rekod Mengajar

Semua guru wajib menghantar buku rekod mengajar setiap hari Isnin dan Jumaat untuk tujuan penyemakan.