HAL EHWAL MURID
MATLAMAT PROGRAM HAL EHWAL MURID
- Membantu dalam perkembangan diri
dan sahsiah murid supaya murid berfungsi sebagai individu yang seimbang,
berdikari, berpengetahuan dan berkemahiran, berfikiran kreatif dan
kritikal, memupuk potensi dan kebolehan ke tahap maksima dab menyuburkan
potensi kepimpinan.
OBJEKTIF
- Memahami konsep dan peranan seta bidang tugas Pengurusan Hal Ehwal
Murid.
- Menghasilkan satu program Hal Ehwal Murid yang dapat membantu
kecemerlangan di peringkat sekolah.
- Menyediakan dan memupuk murid yang bersahsiah dan berketrampilan.
PENGENALAN
Bahagian Hal
Ehwal Murid merupakan satu cabang penting dalam pentadbiran sesebuah
sekolah. Selain berperanan dalam soal-soal yang berkaitan dengan
kebajikan murid, bahagian ini juga berfungsi menyelaraskan bahagian-bahagian
yang bernaung di bawahnya. Kefahaman terhadap fungsi sebenar bahagian HEM amat
penting bagi semua guru kerana kebajikan murid dan segala permasalahan yang
timbul berkaitan dengan murid perlu ditangani dengan bijaksana. Perlu juga
ditegaskan bahawa kelancaran dan keberkesanan bahagian ini mendokong kuat ke
arah merealisasikan matlamat pendidikan di negara kita. Laporan tahunan
bahagian HEM setidak-tidaknya dapat dijadikan panduan kepada semua guru untuk
memahami dan melaksanakan tugasan khususnya tugasan yang berhubung dengan
bahagian ini.
MATLAMAT BAHAGIAN HEM SK BERPUSAT BUM-BUM
i.
Membantu
Guru Besar dalam pentadbiran yang berkaitan dengan kebajikan murid dan
menyelesaikan permasalahan yang timbul di kalangan murid khususnya dalam soal
disiplin dan peraturan.
ii.
Membantu
dan menyelaraskan bahagian-bahagian yang bernaung di bawah HEM agar setiap
bahagian bergerak dengan lebih berkesan dan berkualiti tinggi.
iii.
Membantu
Guru Besar dalam aspek perancangan dan pengurusan sekolah.
iv.
Memastikan
semua murid menikmati perkara-perkara yang berkaitan dengan kebajikan mereka.
v.
Memastikan
disiplin dan peraturan sekolah dalam keadaan yang memuaskan dan terkawal.
BIDANG TUGAS BAHAGIAN HEM
i. Menjalankan tugas-tugas yang berkaitan dengan soal disiplin murid dan
menentukan bentuk tindakan yang perlu diambil.
ii. Bertanggungjawab kepada Guru Besar dalam hal-hal disiplin, bimbingan dan
kaunseling, keselamatan dan kebajikan murid, buku teks, biasiswa dan bantuan
am, pendaftaran pelajar, dan insuran perlindungan murid.
iii. Membuat analisa kehadiran murid secara bulanan, penggal dan tahunan.
iv. Menyemak buku kedatangan pelajar dan fail demerit murid, menghantar
analisa kehadiran murid dan salah laku ke Bahagian HEM Kota Kinabalu secara
bulanan.
v. Menyelaraskan penyeliaan yang berkaitan dengan kantin sekolah, aktiviti
kesihatan dan kebersihan murid serta menguatkuasakan peraturan sekolah.
vi.
Melaksanakan
arahan dan tugas-tugas yang dipertanggungjawabkan oleh Guru Besar.
1. Lembaga Disiplin Sekolah.
a.
Memastikan
segala peraturan dan disiplin sekolah dikuatkuasakan dan dipatuhi oleh murid.
b.
Memastikan
penerapan nilai-nilai murni di kalangan murid dilaksanakan dengan berkesan.
c.
Menasihati
Lembaga Disiplin Sekolah dan pengawas dalam melaksanakan tanggungjawab.
d. Mengambil tindakan mengikut peraturan yang ditetapkan oleh Kementerian
Pendidikan terhadap kes salah laku di kalangan pelajar.
e.
Menyelaras
dan menyediakan rekod disiplin murid.
2. Skim Pinjaman Buku Teks.
a. Menyelaras hal-hal yang berkaitan dengan pengeluaran, pengambilan,
pengagihan dan hapus kira buku-buku teks.
b.
Mengurus
data-data penerima, mengawal buku-buku stok, bilik atau stor buku teks.
c. Menyediakan anggaran belanjawan mengurus skim pinjaman buku teks.
3. Pengurusan Asrama.
a.
Menentukan
kemasukan dan penempatan murid di asrama.
b.
Membantu
pentadbiran memilih dan menyelia warden serta penyelia asrama.
c.
Memastikan
kebersihan diselia dan mewujudkan keceriaan asrama.
d.
Menyelaras
waktu belajar dan keselamatan asrama.
e.
Mengurus
kebajikan, kesahsiahan dan disiplin penghuni asrama.
4. Biasiswa dan Bantuan Am.
a. Menubuhkan
panel pemilihan dan menapis penerima biasiswa.
b. Menyelenggarakan biasiswa dan bantuan am.
c.
Mengemaskini
rekod biasiswa kepada murid.
5.Pendaftaran Sekolah.
a.
Memastikan
pengendalian pendaftaraan murid ke Tahun 1 ke kelas yang
ditentukan.
b. Merekod data dan maklumat murid sebagai sumber rujukan.
c.
Mendaftar
murid secara sistematik dalam buku rekod pendaftaran dan memberi bilangan atau
nombor pendaftaran.
6. Bimbingan Dan Kaunseling/Kerjaya.
a. Merancang dan menyelaras pelaksanaan program bimbingan dan kaunseling.
b. Menyelaras dan menyediakan rekod murid bagi tujuan bimbingan dan
kaunseling.
c. Merancang dan melaksanakan program kebajikan dan orientasi murid baru.
d. Mengundang penceramah bagi tujuan kaunseling dan kerjaya.
7.Insuran Perlindungan Pelajar.
a. Memastikan setiap murid berdaftar di sekolah ini mempunyai polisi
perlindungan insuran.
b. Mengurus pembayaran yuran takaful oleh murid kepada Syarikat Takaful
Malaysia.
c. Mengurus tuntutan yang berkaitan kepada Syarikat Takaful Malaysia jika
berlaku sebarang kemalangan ke atas murid.
8. Kelab Staf.
a. Merancang aktiviti-aktiviti yang berfaedah bagi staf sekolah.
b. Menjaga kebajikan staf sekolah.
c. Menerima dan menyambut pelawat dan luar.
i. Sistem pengurusan HEM SJKT LL adalah
berasaskan kepada arahan yang dikeluarkan oleh Bahagian HEM di Jabatan Pelajaran
Johor.. Bahagian HEM akan diuruskan oleh seorang guru Penolong Kanan yang
dilantik oleh Jabatan atau lantikan guru besar dan bertanggungjawab menguruskan
hal ehwal murid.
ii. Penolong Kanan HEM akan menyelaraskan setiap bahagian bergerak dengan
program dan perancangan masing-masing. Setiap
bahagian di bawah HEM mempunyai seorang guru yang dilantik khas mengetuai
bahagian masing-masing.
iii. Mesyuarat awal sesi diadakan oleh Penolong Kanan HEM dengan guru-guru
yang dilantik bagi mewakili bahagian masing-masing. Segala maklumat dan arahan
daripada bahagian HEM JPNJ akan disampaikan melalui surat ataupun taklimat.
iv.
Penolong Kanan HEM akan memeriksa setiap fail
bahagian-bahagian yang bernaung di bawahnya untuk memastikan pengurusan
berjalan dengan teratur. Pemeriksaan dijalankan secara bulanan dan akhir tahun.
Setiap bahagian bertanggungjawab menyediakan laporan separuh penggal dan akhir
tahun.
v.
Penolong Kanan HEM juga bertanggungjawab menganalisa
kehadiran pelajar pada setiap hujung bulan bagi kehadiran harian dan kelas
tambahan. Ini bertujuan untuk memastikan kes-kes ponteng sekolah akan
dikenalpasti atau dibendung puncanya serta mencari jalan mengatasinya.
Program ini
sebenarnya terletak di bawah pentadbiran kurikulum sekolah, namun bahagian HEM
bertanggungjawab memastikan kehadiran pelajar dalam program ini memuaskan dan
sempurna. Program kelas tambahan biasanya akan bermula pada penggal kedua
persekolahan sehingga bulan September sesi berkenaan. Program kelas tambahan ini diadakan khusus untuk
kelas-kelas peperiksaan sahaja iaitu kelas UPSR.