Pengurusan & Pentadbiran
PANDUAN PENGURUSAN GURU BESAR :
PRA SYARAT PEMANGKUAN TUGAS GURU BESAR
( PROSES EMPOWERMENT / PENURUNAN KUASA )
Guru Penolong Kanan ( 1 ) dituntut menjalankan tugas-tugas Guru Besar
semasa ketiadaannya ( Guru Besar ) di sekolah. GPK ( 1 ) akan mematuhi segala
panduan dan tanggungjawab yang sepatutnya dipikul oleh seorang Guru Besar.
Apabila ke dua-dua Guru Besar dan GPK ( 1 ) tiada di sekolah, tugas ini akan
diambil alih oleh GPK ( HEM ) pula. Jika ke tiga-tiga mereka yang disebut tadi
serentak tidak berada di sekolah, tugas, tanggungjawab, peranan dan fungsi Guru
Besar akan disandang oleh GPK ( Kokurikulum ). Jika ditakdirkan mereka yang tersebut
di atas, ke empat-empatnya juga tiada di sekolah pada hari yang sama, maka Guru
Media dipertanggungjawabkan untuk menjalankan tugas, tanggungjawab, peranan dan
fungsi seorang Guru Besar. Secara teorinya, jika masih berlaku ke lima-lima
individu pengurusan atasan yang dinyatakan tadi tiada di sekolah pada waktu
yang sama, maka Guru Besar berhak melantik mana-mana Ketua Jabatan atau guru
penolong lain sebagai Pegawai Bertanggungjawab menggantikannya sepanjang tempoh
ketiadaan ke semua yang disebutkan?tadi.
Di SKPP9(2) juga, GPK ( 1 ), GPK ( HEM ), dan GPK ( Kokurikulum ) akan
secara musyawarah berkongsi menjalankan tugas, tanggungjawab, peranan, dan
fungsi mereka bertiga seperti yang tertera dalam Buku Panduan dan Deskripsi
tugas, secara kolektif. Dalam lain perkataan, setiap GPK mampu menjalankan
amanah yang diperturunkan kepadanya dengan berkesan tanpa mengira kepada
siapakah bidang sesuatu aktiviti itu patut ditujukan. Dengan ini, ditegaskan
sekali lagi, bahawa setiap GPK tanpa mengira hierakinya mampu menjalankan
tugasan atau menyelesaikan sesuatu masalah yang dihadapi tanpa perlu merujuk
kepada individu GPK yang sepatutnya. Sebagai contoh, seorang bapa datang ke
sekolah untuk meminta rekod aktiviti kokurikulum anaknya. Jika orang pertama
yang ditemuinya, secara kebetulan ialah GPK ( 1 ), maka beliau akan terus
menangani masalah itu sendiri tanpa perlu merujukkan bapa ( pelanggan )
tersebut kepada GPK ( Kokurikulum ); iaitu Pegawai Bertanggungjawab sepatutnya.
Oleh yang demikian, setiap GPK perlu mengambil tahu bidang tugas,
tanggungjawab, peranan dan fungsi rakannya agar, ia tidak hilang punca apabila
menghadapi sesuatu masalah nanti terutamanya masalah yang di luar spesifikasi
jawatannya.
Guru Media pula dipertanggungjawabkan untuk membantu ke tiga-tiga GPK
dan Guru Besar terutamanya, dalam bidang kesetiausahaan. Guru Media juga
merangkap Guru Data Sekolah, Guru EMIS Sekolah dan juga sebagai Timbalan Lead
Auditor dalam sistem SKPM di sekolah ( SKPP9(2) ini. Kepada mereka semua,
diucapkan selamat menjalankan tugas, tanggungjawab, peranan, fungsi dan amanah
yang telah diberikan dengan ikhlas semata-mata kerana Tuhan yang maha berkuasa.
GURU BESAR BERTANGGUNGJAWAB
SEPENUHNYA TERHADAP :
Guru Besar selaku Ketua Profesional dan
Pentadbiran tugasnya dibantu oleh:-1.???? Guru Penolong Kanan 1 ( Kurikulum & Pentadbiran )
2.???? Guru Penolong Kanan I I ( Hal Ehwal Murid )
3.???? Guru Penolong Kanan Kokurikulum
4.???? Guru Penyelaras Pendidikan Khas
Tugas-tugas yang
dijalankan secara keseluruhannya adalah menguruskan perjalanan pentadbiran am
sekolah, menyelia pelaksanaan kurikulum supaya selaras dengan Dasar Pendidikan
Kebangsaan, pelaksanaan program pendidikan tambahan dan khidmat bantu,
memajukan kegiatan ko-kurikulum, memberikan pimpinan profesional kepada semua
guru dan memupuk kerjasama antara sekolah dengan masyarakat melalui
pertubuhan-pertubuhan seperti Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) serta Ahli
Lembaga Pengurus Sekolah.
1. KURIKULUM
1.1 Menjadi Pengerusi Jawatankuasa Kurikulum
Sekolah
1.2 Menjadi Pengerusi Jawatankuasa Perancangan
Lima Tahun Sekolah
1.3 Menjadi Pengerusi Jawatankuasa Buku
Pelajaran Sekolah ( SPBT /Buku tambahan )
1.4 Mewujudkan sistem pengurusan dan penyeliaan
kurikulum yang berkesan
1.5 Merancang dan -menggalakkan penyeliaan,
pembuatan alat pengajaran dan pembelajaran serta mengawal pembelian
1.6 Mengadakan kursus-kursus dalaman berkaitan
dengan kurikulum dan profesionalisme.
1.7 Merancang pemilihan guru-guru untuk
mengikuti kursus-kursus yang dianjurkan oleh Kementerian Pendidikan dan
pihak-pihak lain.
1.8 Menentukan program kurikulum sekolah
berjalan dengan licin dan lancar melalui pengesanan dan penilaian yang teliti.
1.9 Mengadakan program-program dan aktiviti
pendidikan bagi meningkatkan prestasi termasuk pemulihan dan bimbingan.
1.10 Menentukan supaya rancangan Radio dan TV
Pendidikan diikuti oleh semua murid
1.11 Memastikan Pusat Sumber Sekolah berfungsi
sepenuhnya.
1.12 Mewujudkan iklim akademik yang
memberangsangkan di sekolah.
1.13 Mengajar sekurang-kurangnya lima waktu
seminggu.
2.
KOKURIKULUM
2.1 Menjadi Pengerusi Jawatankuasa
Kokurikulum sekolah.
2.2 Memastikan perancangan dan pelaksanaan
kokurikulum berjalan dengan berkesan.
2.3 Mengadakan program-program dan aktiviti
kokurikulum bagi meningkatkan prestasi termasuk pemulihan dan bimbingan.
2.4 Meluluskan peruntukan kewangan untuk
kegiatan dan pembelian alatan.
2.5 Menimbang untuk memberi persetujuan
kepada tenaga pengajar kegiatan kokurikulum yang datang daripada pihak luar.
3.? PERKHIDMATAN TADBIRAN :
Perjawatan
3.1?Memastikan dengan apa jua cara supaya
tiap-tiap orang guru mempunyai Surat Kebenaran Mengajar dan Perakuan
Pendaftaran Guru ( yang mana berkenaan ) dengan seberapa segera atau lain-lain
perakuan.
3.2?Menentukan rekod-rekod peribadi dan data
guru dan kakitangan sentiasa dalam keadaan kemas kini.
3.3 Melaporkan kekosongan dan memohon
pengisian jawatan guru dan kakitangan sekolah.
3.4 Memaklumkan dan memproses permohonan
kenaikan pangkat dan permohonan ke jawatan-jawatan lain daripada guru-guru dan
kakitangan.
3.5 Menjadi Penilai Semula Laporan Nilai
Prestasi untuk guru dan kakitangan yang telah dinilai oleh penilai pertama dan
menjadi penilai pertama kepada Laporan Nilai Prestasi Guru-guru Penolong Kanan
/ Penyelia Petang / Guru Cemerlang / Guru Time Base.
3.6 Menyalurkan maklumat-maklumat Peperiksaan
Am Kerajaan / Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) kepada guru-guru dan kakitangan
yang terlibat.
3.7 Menyemak dan menandatangani Penyata
Perubahan Gaji guru dan kakitangan (akibat dari: Cuti Tanpa Gaji, Pertukaran,
Tindakan Tatatertib, Pengesahan Jawatan, Pengesahan Perlantikan, Pertukaran
Kategori dan lain-lain).
3.8 Menimbulkan kenaikan gaji tahunan
guru-guru dan kakitangan dan meluluskan mana-mana yang layak.
3.9 Menimbangkan Pengesahan Jawatan guru-guru
dan kakitangan dan memperakukan Sijil Pengesahan yang mana layak.
3.10 Menjadi Pengerusi Pelapor Lembaga
Tatatertib sekolah.
3.11 Memperakukan permohonan ke Jawatan
Berpencen guru-guru dan kakitangan.
3.12Menimbangkan permohonan cuti sambilan
guru-guru dan cuti tahunan kakitangan dan meluluskan yang mana layak.
3.13 Memproses dan melanjutkan permohonan
cuti guru-guru dan kakitangan.
3.14 Menguruskan proses pencen guru-guru dan
kakitangan.
3.15 Melanjutkan permohonan perletakan
jawatan guru-guru dan kakitangan.
3.16 Merancang, mengurus, mengarah dan
menyelia segala aktiviti sekolah supaya berjalan dengan licin dan lancar.
3.17 Melaksanakan proses penghapuskiraan
harta benda sekolah mengikut prosedur yang telah ditentukan.
3.18 Menimbangkan dan melanjutkan permohonan
menggunakan harta benda sekolah daripada pemohon luar.
Pembangunan
dan Bekalan
3.19
Merancang pembangunan projek-projek baru dan kemudahan asas di sekolah dari
masa ke semasa.
3.20
Menguruskan kerja-kerja penyelenggaraan / gantian dari masa ke semasa.
Kewangan
3.21
Menjadi Pengerusi Kewangan dan Pemegang Amanah Harta Tetap sekolah.
3.22
Memastikan penyeliaan gaji dan elaun mengikut arahan Jabatan.
3.23
Menyediakan anggaran belanjawan tahunan.
3.24
Mengurus dan mengawal kutipan Wang Suwa sekolah.
3.25
Menyediakan tuntutan Wang Bantuan Kerajaan.
3.26
Mengawal dan mengemaskini buku akaun sekolah.
3.27
Menyelesaikan pembayaran segaja perbelanjaan sekolah.
3.28
Menentukan setiap penerimaan, dan pembayaran dibuat mengikut prosedur kewangan.
3.29 Menyediakan
Laporan Akaun Sekolah yang belum beraudit.
3.30
Mengambil tindakan Laporan Audit.
3.31
Menyelenggarakan panjar wang runcit mengikut peraturan yang ditentukan.
3.32
Menguruskan hapuskira hutang yuran murid dan hutang lapuk sekolah.
Hal
Ehwal Murid
3.33
Menjadi Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Murid.
3.34
Menjadi Pengerusi Jawatan kuasa Disiplin Sekolah dan mengawasi supaya
undang-undang dan peraturan sekolah sentiasa dipatuhi oleh murid-murid.
3.35
Mewujudkan kemudahan–kemudahan yang maksimum untuk membantu pembelajaran murid.
3.36
Memastikan supaya hal-hal kebajikan dan sosial murid seperti kesihatan, rawatan
kecemasan dan lain-lain kesulitan yang dihadapi oleh murid sentiasa di titik
beratkan.
3.37
Menyedia dan melaksanakan langkah-langkah keselamatan di sekolah.
3.38
Mengadakan kemudahan kesihatan di sekolah.
3.39
Memastikan supaya rekod–rekod laporan kemajuan, disiplin dan kesihatan
murid-murid sentiasa dalam kemaskini.
3.40
Meneliti dan mclanjutkan permohonan murid-murid yang layak mendapat bantuan
biasiswa dan bantuan lain.
3.41
Merancang program lawatan sambil belajar dan mempastikan lawatan itu
menghasilkan pembelajaran kepada :urid-murid.
3.42
Mewujud dan mengekalkan iklim fizikal sekolah yang balk.
3.43
Mewujudkan perhubungan yang baik di kalangan anggota masyarakat sekolah.
3.44
Mewujudkan kerjasama dan perhubungan dua hala yang baik dengan pihak Pejabat
Pendidikan Daerah, Pejabat Pendidikan Negeri dan Kementerian Pendidikan.
3.45
Mewujudkan kerjasama dan perhubungan yang erat dengan sekolah-sekolah.
3.46
Mewujudkan suasana perhubungan yang baik dengan agensi–agensi kerajaan dan
swasta setempat.
3.47
Melibatkan diri dalam aktiviti–aktiviti masyarakat (mana yang sesuai).
3.48
Menjadi Setiausaha Lembaga Pengurus Sekolah / Ahli Pengawal Kewangan
4. AM
4.1
Memastikan pekeliling dan siaran diteliti, dibincang dan disampaikan kepada
pihak-pihak yang berkenaan.
4.2
Melaksanakan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Pegawai Pendidikan Daerah,
Pengarah Pendidikan Negeri atau ,dari Kementerian Pendidikan dari masa ke
semasa.
SENARAI
TUGAS HARIAN GURU BESAR
1.
???????????? Melaksanakan
peranan, tugas dan tanggung jawab Pengurusan dan Kepimpinan Organisasi dengan
berkesan agar apa yang patut ada mesti ada, hendaklah berfungsi dan sentiasa
dalam keadaan bersih. Menjalinkan jaringan kerja dengan Stake holder, lain-lain
organisasi Kerajaan dan Bukan Kerajaan dan juga anggota masyarakat setempat dan
rakyat Malaysia amnya.
2.
???????????? Mengutamakan
perihal ehwal setiap aspek pengurusan Kurikulum, yang menjadi tonggak kepada
kerja utama di sekolah dengan dibantu oleh Guru Penolong Kanan Kurikulum.
3.
???????????? Memantau
pelaksanaan aktiviti dan pengurusan Kokurikulum di sekolah yang diketuai oleh
Guru Penolong Kanan Kokurikulum.
4.
???????????? Memastikan
pengurusan Hal Ehwal Murid yang dipandu oleh Guru Penolong Kanan Hal Ehwal
Murid ( HEM ) berjalan dengan licin dan mematuhi setiap arahan yang
dikeluarkan.
5.
???????????? Memberikan
perhatian yang amat teliti dalam hal ehwal Pengurusan Kewangan sekolah dan
memastikan pembudayaan segala urusan kewangan dan perakaunan sekolah dituruti
dengan mematuhi prosedur-prosedur yang dikuatkuasakan.
6.
???????????? Sama ada
Guru Besar hadir atau sebaliknya, Guru Besar bertanggungjawab memastikan setiap
hal ehwal Pengurusan Pejabat berjalan lancar dengan pematuhan kepada setiap
peraturan yang diguna pakai dan berkuat kuasa.
7.
???????????? Guru Besar
hendaklah memperuntukkan sebahagian daripada masanya untuk menguruskan
perjalanan Pengurusan Persekitaran dan Kemudahan Fizikal sekolah agar
pembangunan prasarana dan kemudahan fizikal dapat selari dengan "Core
Business" di sekolah iaitu pengurusan Kurikulum.
8.
???????????? Memantau
perkembangan hal ehwal Kebajikan dan Kerjaya anggota warga sekolah yang di
bawah kawalannya agar setiap perkembangan pengurusan anggota berada di dalam
pengetahuan Guru Besar.
9.
???????????? Memperuntukkan
sedikit perhatian dalam perjalanan Persatuan Ibu Bapa dan Guru sekolah bagi
memastikan P.I.B.G. dapat berfungsi dengan berkesan membantu sekolah.
10.
???????? Memikirkan
masa hadapan kendiri melalui Laluan Kerjaya, keanggotaan dalam badan
profesional dan Kesatuan, pembudayaan pembelajaran sepanjang hayat, amalan kehidupan
beragama dan melaksanakan tanggungjawab sosial yang dalam kemampuan
pelaksanaannya.
1) Pentadbiran pengurusan dan ikhtisas sekolah. (Ketua Eksekutif Pentadbiran Sekolah Rendah)
2) Visi, Misi, Matlamat dan Objektif sekolah mengikut Polisi Kementerian Pendidikan dan Negara.
3) Pengurusan Kewangan dan Akaun Sekolah.
4) Peraturan keselamatan harta dan nyawa di sekolah.
5) Pembangunan
fizikal, ketenteraman, keselamatan, keceriaan, kebersihan sekolah dll.
6) Perancangan
dalam semua bidang dan aktiviti di sekolah.
7) Proses
bimbingan kepada semua anggota warga sekolah.(Guru, murid & AKS ).
8) Pengerusi
Jawatankuasa Kurikulum dan Ko-kurikulum Sekolah Rendah.
9) PengerusiJawatankuasaKewanganSekolahRendah.
10)Pengerusi Lembaga Tatatertib dan
Disiplinmurid-murid di sekolahnya sendiri.
11)Pendaftaran Persatuan / Kelab yang wujud
dan diluluskan penubuhannya di sekolahnya.
12)Perhubungan ‘Mesra Pelanggan’ dengan pihak
di luar dan dalam dunia pendidikan.
13)Menjadi Ketua Protokol bagi semua acara
yang wujud di sekolah rendah khususnya ..
14)Setiap perjawatan yang dilulus dan
diwujudkan di sekolahnya.
15)Semua surat-menyurat antara sekolahnya
dengan pihak di luar sekolah.
16)Mewakili sekolahnya secara RASMI dalam apa
sahaja Majlis yang menuntut kehadirannya.
17)Mengurus Asrama jika ada.
18)Keanggotaan dalam Pertubuhan Ikhtisas bagi
Guru-Guru Besar seperti Majlis Guru Besar (MGB).
19)Ex-Officio
Persatuan Ibubapa dan Guru ( PIBG ). (Kerana Perjawatannya sebagai seorang Guru
Besar = Penasihat P.I.B.G.)
20)Lain-lain tugas yang diarahkan oleh ‘Stake
Holder’nya iaituPPD, JPN dan Kementerian Pendidikan Malaysia dari masa hingga
ke semasa.
A
|
BIDANG TANGGUNGJAWAB:
PENGURUSAN AM SEKOLAH
|
KEPIAWAIAN
|
KETUA EKSEKUTIF kepada Pentadbiran,
Perjawatan, Kewangan dan fizikal sekolah.
Bertanggungjawab menyediakan; Falsafah
Pendidikan Sekolah, Piagam Pelanggan, Cogankata, Visi, misi, Matlamat,
objektif, nilai-nilai murni, carta organisasi, pelan tindakan keselamatan dan
kebakaran, Format SKT (Sasaran Kerja Tahunan), Format SKM (Sasaran Kerja
Mingguan), Format ikrar dan akujanji murid, ibubapa / penjaga dan guru dan
senarai buku-buku dan rubber stamp yang perlu ada di sekolah.Lihat ( Lampiran
: A)
Merancang, melaksana dan menilai
program-program Jawatankuasa-jawatankuasa Kurikulum dan Kokurikulum dan
Kewangan Sekolah dan Majlis Quality Sekolah.
Memantau dan menilai setiap program bagi
setiap Jabatan Bidang yang diketuai oleh Ketua-ketua Jabatan masing-masing.
Merancang, menyusun dan menyiapkan taqwim
sekolah bersama-sama GPK-GPK dan Ketua Jabatan Bidangnya.
Menguruskan
permohonan dan pertukaran guru dan kakitangan sekolah.
Merancang,
melaksana dan menilai Perkembangan Staf sekolah.
Memantau dan
menilai pengurusan Pusat Sumber Sekolah (PSS) dan pengurusan lain-lain bilik
yang ada di sekolah.
Memastikan setiap
aktiviti sekolah dijalankan dengan terancang dan teratur.
Menjalankan
tanggungjawab perhubungan dengan masyarakat luar.
|
Berakauntabiliti ke atas setiap aktiviti di
sekolah.
Dicetak, dipamerkan dan dijilidkan sebagai bahan
rujukan dan panduan untuk kegunaan semua warga sekolah pada bila-bila masa.
1 program setiap jawatankuasa dilaksanakan 100 % .
1 program untuk setiap jabatan dilaksanakan 100 %.
Siap sebelum sekolah dibuka.
Pada waktu yang diperlukan.
Sekurang-kurangnya 4 kali setahun. 90 % mematuhi
spesifikasi.
Didokumenkan.
Ketua protokal di sekolah.
|